Alla inlägg under juli 2007

Av Cina - 27 juli 2007 09:54

Ville sååå gärna göra något, så jag gick ner och satte mig, men den rätta känslan och inspirationen infann sig inte. Trots bra musik ("Falling in Between" med Toto) så blev det inte de stordåd jag hoppats på. Suck!!! Hade idéer om att göra något av de stora grå rocaillepärlorna jag köpte häromdagen inne i stan och ljusrosa pärlor, kanske något silverfoliehjärta i rosa också. Och de små grå facetterade glaspärlorna från Crystal Drops. Men när jag satt där och provträdde på en bit tråd, så fick jag ingen direkt aha-upplevelse, varför jag hällde tillbaka pärlorna i sina påsar och försökte mig på annat istället.


Därför gjorde jag ett hänge av ett stort silverfolierat hjärta som jag köpte på Crystal Drops! Turkosblått med svart slinga i spiral. Ett par guldfärgade mässingspärlor och en stor guldfärgad splitring (köpt på Panduros senaste rea) samt hattpinne var allt som behövdes. Det är jag rätt så nöjd med - men det satt långt in att det blev bra! *fnyser*


Sen tog jag två hängen i turkosgrönt med silverfärgad baksida och fäste på två stora öronkrokar med lås (båda sorter från Panduros senaste rea) och de blev väl sådär. Pärlkvällen avslutades med att jag tog två silverfolierade ljusrosa hjärtan, ett större och ett mindre som jag länkade samman, det mindre under det större. Fäste en stor splitring för att kunna använda som hänge på en lite längre kedja. Fast på väg uppför trappen insåg jag att jag givit bort min långa silverkedja till karl'ns äldsta dotter... Suck!


Däremot slaktade jag en kortare silverfärgad halskedja som hon haft (antagligen skräpkvalitet då den följt med nån tidning) för att kunna göra ett armband med berlocker av genomskinliga pärlor för att matcha mina klasörhängen. Men jag hade inte den ringaste inspiration till detta igårkväll. Kände hur fingrarna fumlade med låsdelarna när jag skulle fästa dem i kedjan, så jag insåg att det skulle bli därefter om jag ens försökte mig på att göra det armbandet klart... Fast nu när jag tittade till på örhängena så blev jag sugen igen. Undrar just om jag kan få dispens med kortspelandet ikväll............. *hoppas*


/Cina

Av Cina - 25 juli 2007 10:13

Jag gick ner för att göra klart ett halsband som jag börjat trä för att se hur det verkade. Vaniljvita 4mm vaxpärlor, 3mm guldfärgade mässingskulor samt 4mm blå cat's-eye... En guld, fem vita, en guld, fem vita, en guld, en blå, en guld, fem vita... Totalt 90 vita, 26 guldfärgade och sju cat's-eye som är centrerade på halsbandet! Totallängd ca 50 cm inkl låset! Kanonfint! Lite lyxigt utseende...


Sen fick jag ett ryck och städade bland alltihop! Började med att städa skrivbordet och därefter sortera bland alla pärlorna! Ikeas Glis-lådor (de stora med fack) är kanonbra!!! En sådan innehåller nu bara rocaillepärlor av olika sorter och varianter, en annan bara olika sorters glaspärlor (sorterade färgvis), den tredje innehåller pärlmixar av olika sorter och den fjärde innehåller lås, mellandelar och berlocker av olika sorter. Alla sötvattenspärlor, halvädelstenar och snäckskalshängen hamnade i en egen liten Glis-låda med lock (som knappt räckte till...). Det är nog dags att åka till Ikea igen och köpa fler Glis-lådor. Undrar om karl'n går med på det, med tanke på att nya Ikeakatalogen släpps till veckan? *fnissar*


Så där satt jag till halv tre på morgonkvisten! Nästan fem timmar vid pärlbordet! Underbart!!! Men tro inte att jag gick och la mig och somnade - nänä, när jag lagt mig så var jag tvungen att läsa i "Harry Potter and the Deathly Hallows" så när jag släckte lampan var klockan 04:37... Gääääsp! Jr vaknade 07:10. "Go'morron, mamma!"


/Cina :)

Av Cina - 19 juli 2007 20:33

Åhh...


Med modern har jag traskat runt på Söder idag och handlat dels på GeoArt på Hornsgatan samt på Crystal Drops på Högbergsgatan. Underbart! På GeoArt säljs endast naturstenar, dvs halvädelstenar, äkta stenar (!) samt söt- och saltvattenspärlor. Mellandelar i silver (ss 925) och guld har de också. En lite dyr affär, kanske för min smak, men å andra sidan så är det ju ett heeeelt okej utbud. Tänk dig att stå framför en vägg, och på en yta av ca 2,5 meters bredd och 1,5 meters höjd finns det TJOCKT med pärlsträngar av alla möjliga sorter. Topaser, sodalit, hematit, bergkristall, bandagat, rosenkvarts, sötvattenspärlor o.s.v. av olika färger och former... Hur i hela friden skulle jag kunna välja där??? Dessutom fanns det montrar på väggen med färdiga smycken och i de två diskarna framför "pärlväggen" strängvis med sötvattenspärlor i den ena (den drömmer jag om.......) och sedan fullt med olika mellandelar, berlocker och andra smådetaljer i den andra. Ett tag övervägde jag att bara blunda och peka ut något, men slutligen valde jag ändå fyra strängar pärlor. Blå topas (s.k. "chips"), små blå stjärnor av sodalit, diagonalborrade bergkristallkuber samt dubbelborrade sötvattenspärlor som skimrade i grått/lila/rosa/grönt/turkos... Modern var hygglig och betalade detta som en förtida Christina-namnsdagspresent! Tackar så väldans!!! *ler*


Därifrån tog vi sedan en lång promenad via moderns f.d arbetsplats, och hon konstaterade stilla att hon inte varit i de kvarteren sedan 1966 då hon jobbade där! Och naturligtvis låg kameran hennes hemma... Typiskt!

Så småningom hamnade vi så på Högbergsgatan - vår lilla runda gjorde att vi ju inte gick genaste vägen dit från GeoArt precis... Vi var rätt så trötta i fötterna då vi kom dit, så modern hoppades de hade en stol att låna ut. När vi kom in genom dörren insåg jag att här var himmelriket! På väggarna precis innanför dörren hängde radvis av rocaillepärlor i påsar, sorterade färgvis. På låga bord längs väggarna fann ännu mer rocaillepärlor i påsar... Och det bästa av allt; på golvet stod tre bord med drösvis av pärlor i alla möjliga färger, former och storlekar, samt lås och mellandelar m.m. Det var bara att först sondera terrängen, och sedan greppa en tesked (!) och en liten zip-påse och börja plocka! Det mesta såldes i lösvikt, men vissa pärlor såldes styckevis.


Medan jag gick där med kliande fingrar och tittade och plockade, så fick modern och jag dela på en skvätt kaffe butiksföreståndarinnan bryggt precis innan vi kom, antagligen till sig själv. Urgulligt! Hon o modern småpratade medan jag gick runt borden med pärlor och försökte bestämma mig för vad jag ville ha. Men till slut insåg jag att det fick vara nog... Då hade jag säkert uppemot en 10-15 små zip-påsar med olika pärlor. Däremot inte en endaste påse med rocaille!


Så nu kliar det i fingrarna att sätta händerna i allt detta! So many beads, so little time...


/Cina :)

Av Cina - 17 juli 2007 22:22

Nu är mitt mega-blå armband klart! Fast jag gjorde det inte helt enligt beskrivningen i boken, utan använde en mellandel och nöjde mig med tre varv pärlor istället för fem sex. Mängden pärlor blev ju därmed mindre och armbandet alldeles lagom maffigt! Lite trångt däremot att få på, men det överlever jag!! Är till 95% nöjd med skapelsen - jättesvårt att inte få armbandet sladdrigt åt något håll, men det här får duga. Nu har jag gjort det tre gånger och tänker INTE göra om det igen!


Så nu ska jag belöna mig med några chokladfyllda polkagrisar karl'n kom hem med på eftermiddagen - bara den yngre tjejen kommer i säng någon gång!

Natti natti!

/Cina :)

Av Cina - 16 juli 2007 23:45

Blev så sugen på att pärla, tog en snabb dusch när jag fick en stund ensam hemma på kvällningen och började greja med ett par turkosa droppformade prismor som jag tänkte göra ett par örhängen av, eller nåt annat.


Telefonen ringde, karl'ns kompis lite lagom glad i hatten på pubrunda på sin lediga kväll. Där sket sig inspirationen kapitalt och det blev inget gjort. Ena prisman fick en ögla, men jag var inte koncentrerad så öglan blev inte vad jag önskade, så jag får nog göra om den. MORR!! Hade gärna satt mig efter att karl'n kommit hem från promenaden med barnen, men klockan är så mycket att jag inte orkar ikväll. Jr skulle i säng och tv-program ses. Jag tog en kvällsfika och läste lite i Harry Potter and the Order of the Phoenix...


Sedan ska morsan o jag göra hufvudstaden nån dag nu i veckan för att ta en vända till CrystalDrops på Söder och se vad de erbjuder! Spännande! Fast jag måste ju anhålla om ett lån, förstås - pengarna är kapitalt slut!


/Cina :)

Av Cina - 15 juli 2007 20:31

Ett par örhängen i silverfärg med BLÅÅÅÅÅ trekantiga platta glaspärlor var vad jag åstadkom idag... Åsså lagade jag ett annat mobilsmycke som varit trasigt ett tag. Hade ingen inspiration egentligen, men skönt att få gå ner i källaren och pilla lite på pärlorna om inte annat. ;)

/Cina :)

Av Cina - 13 juli 2007 12:38

Äntligen blev det något vettigt gjort igårkväll!!! Toto på hög volym och en sann inspiration att göra något snyggt!

Jag lagade först ett par mobilsmycken och sen gjorde jag ett par örhängen, med genomskinliga pärlor i olika former och slipningar och silverkedja som "stomme" i klasen. Längst ner hänger stora droppar. Tunga blev de och de hänger lite lagom långt ner men fastnar inte mot axlarna! Perfekta blev de!!! Jättenöjd! Ett par äkta festörhängen. Och för en kväll står man ut med tyngden. Nu återstår armband o kanske halsband i matchande stil... Fast halsbandet får inte konkurrera med örhängena om jag har dem samtidigt... Hmm, fick lite att fundera på där. Jag vill pärla NU!


Sen gjorde jag klart mitt armband av hematitfärgade rocaille och mörkt vinröda/lila sötvattenspärlor av bara farten! Det var bara en länk kvar och så låset... Egentligen hade jag velat ha ett halsband, men orkade inte. Har redan ett med de pärlorna, så det fick bli ett armband!


Hade gärna suttit kvar och fortsatt, men man ska ju sluta när man är på topp, heter det ju. Började dock på ett halsband (?) med vaniljvita 4mm vaxpärlor, 3mm guldfärgade mässingspärlor och 4mm BLÅ cateye-pärlor! Trädde upp pärlorna lite på prov på en ståltrådsbit jag hade låg... Blev jättesnyggt. Men jag slutade på topp och insåg att det där nog vore snyggt som armband också, kanske två eller treradigt. Nåt för lilla mamsingen, kan tänkas. Nåja, det blir ju jul framöver! ;)


/Cina :)

Av Cina - 12 juli 2007 12:22

... So little time...


Vill sitta timvis och lyssna på bra musik och skapa. Har idéer som sagt, men vet inte när jag ska ha tid att sitta ifred och få bara skapa. Går just nu och suger på en idé om örhängen med bergkristaller och olika genomskinliga pärlor, som går att matcha ihop med armbandet/halsbandet jag nämnde tidigare...


En annan idé är blå kattögon-pärlor tillsammans med lite mindre guldfärgade och sedan vaniljvita vaxpärlor i ett halsband... Kan väl bli snyggt? Eller? Sen har jag min rosa pärlmix med rocaillepärlor som vore snyggt att göra halsband/armband/örhängen av med bergkristaller och andra genomskinliga pärlor...


Sen har jag halsbandet jag måste göra till mamma med svävande pärlor på fiskelina... Jaja, får försöka prioritera det framöver. Suck!

/C. :-/


Ovido - Quiz & Flashcards