Direktlänk till inlägg 19 juli 2007

Shoppat pärlor i dag! *ler*

Av Cina - 19 juli 2007 20:33

Åhh...


Med modern har jag traskat runt på Söder idag och handlat dels på GeoArt på Hornsgatan samt på Crystal Drops på Högbergsgatan. Underbart! På GeoArt säljs endast naturstenar, dvs halvädelstenar, äkta stenar (!) samt söt- och saltvattenspärlor. Mellandelar i silver (ss 925) och guld har de också. En lite dyr affär, kanske för min smak, men å andra sidan så är det ju ett heeeelt okej utbud. Tänk dig att stå framför en vägg, och på en yta av ca 2,5 meters bredd och 1,5 meters höjd finns det TJOCKT med pärlsträngar av alla möjliga sorter. Topaser, sodalit, hematit, bergkristall, bandagat, rosenkvarts, sötvattenspärlor o.s.v. av olika färger och former... Hur i hela friden skulle jag kunna välja där??? Dessutom fanns det montrar på väggen med färdiga smycken och i de två diskarna framför "pärlväggen" strängvis med sötvattenspärlor i den ena (den drömmer jag om.......) och sedan fullt med olika mellandelar, berlocker och andra smådetaljer i den andra. Ett tag övervägde jag att bara blunda och peka ut något, men slutligen valde jag ändå fyra strängar pärlor. Blå topas (s.k. "chips"), små blå stjärnor av sodalit, diagonalborrade bergkristallkuber samt dubbelborrade sötvattenspärlor som skimrade i grått/lila/rosa/grönt/turkos... Modern var hygglig och betalade detta som en förtida Christina-namnsdagspresent! Tackar så väldans!!! *ler*


Därifrån tog vi sedan en lång promenad via moderns f.d arbetsplats, och hon konstaterade stilla att hon inte varit i de kvarteren sedan 1966 då hon jobbade där! Och naturligtvis låg kameran hennes hemma... Typiskt!

Så småningom hamnade vi så på Högbergsgatan - vår lilla runda gjorde att vi ju inte gick genaste vägen dit från GeoArt precis... Vi var rätt så trötta i fötterna då vi kom dit, så modern hoppades de hade en stol att låna ut. När vi kom in genom dörren insåg jag att här var himmelriket! På väggarna precis innanför dörren hängde radvis av rocaillepärlor i påsar, sorterade färgvis. På låga bord längs väggarna fann ännu mer rocaillepärlor i påsar... Och det bästa av allt; på golvet stod tre bord med drösvis av pärlor i alla möjliga färger, former och storlekar, samt lås och mellandelar m.m. Det var bara att först sondera terrängen, och sedan greppa en tesked (!) och en liten zip-påse och börja plocka! Det mesta såldes i lösvikt, men vissa pärlor såldes styckevis.


Medan jag gick där med kliande fingrar och tittade och plockade, så fick modern och jag dela på en skvätt kaffe butiksföreståndarinnan bryggt precis innan vi kom, antagligen till sig själv. Urgulligt! Hon o modern småpratade medan jag gick runt borden med pärlor och försökte bestämma mig för vad jag ville ha. Men till slut insåg jag att det fick vara nog... Då hade jag säkert uppemot en 10-15 små zip-påsar med olika pärlor. Däremot inte en endaste påse med rocaille!


Så nu kliar det i fingrarna att sätta händerna i allt detta! So many beads, so little time...


/Cina :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 13 maj 2009 21:06

Det är med stor SKAM jag inser att jag totalt glömt av att uppdatera här! Vill ni trots det se mer av mina pärlalster, gå till www.parlguiden.se och sök på "Cina". Där kan ni sedan se mer av mina alster.       ...

Av Cina - 4 maj 2008 12:55

Japp, det var allt det blev igårkväll - sedan kom Kärasten ner med sonen som skulle lägga sig. Och så fort han kommit i säng så skulle vi börja tapetsera yngsta styvdotterns rum. Så jag hoppas på en tripp ner till Pärlträsket ikväll igen, så jag får ...

Av Cina - 25 april 2008 12:38

Japp, äntligen blev det en vända ner i pärlträsket igår! Har varit på väg flera gånger och velat komma till skott, men av flera privata skäl har inte varken ork, lust eller minsta gnutta inspiration infunnit sig! Men igår...   Det blev ett halsband ...

Av Cina - 17 mars 2008 14:19

Det här halsbandet är gjort av 4mm gråblå facetterade glaspärlor samt Toho 11/0 av en färg som kallas bl.a. Milky Pomegranate. Den senare har jag jagat med ljus och lykta, tjejen jag handlade dem av hade inte en endaste liten påse kvar när jag väl in...

Av Cina - 17 mars 2008 13:38

Nu har jag ögonen på mig från AFF, så jag har lovat att ladda upp fler bilder. Har ju gjort mängder med örhängen och flera armband och halsband. Några 3D-figurer har det ju också blivit... Ska nog försöka ladda och visa upp alstren. (hört det förut??...

Ovido - Quiz & Flashcards